שימוש בקנאביס למטרות הנאה בעולם

ציור של מפת העולם על ידיים

מרבית המדינות בעולם אוסרות על שימוש בקנאביס למטרות הנאה ורבות מהן אף אינן מתירות את השימוש בקנאביס למטרות רפואיות.
במרבית המדינות השימוש בקנאביס הוצא אל מחוץ לחוק בשנת 1961 מתוקף אמנת הסמים של ארגון האו"ם שעליו חתומות רבות מהמדינות.
אולם, בשנים האחרונות חל שינוי ביחסן של מדינות שונות כלפי השימוש בקנאביס למטרות הנאה ולשימושים רפואיים.
אפילו הוועדה לבקרה על סמים (CND) של האו"ם החליטה בשנת 2020 להסיר את הקנאביס ושרף הקנאביס (חשיש) מרמת המסוכנות הגבוהה ביותר (Schedule IV) באמנת הסמים והעבירה אותו לרמת המסוכנות השנייה.
שינוי זה בחוק הבינלאומי אפשר למדינות החברות באו”ם כולל ישראל להגדיר את הקנאביס כחומר בעל תועלת רפואית באופן כזה שיאפשר את קבלתו במרשם רופא וללא כל צורך ברישיון כפי שמחויב כיום מתוקף אמנת הסמים מ-1961.
על פי אמנת הסמים הבינלאומית לא ניתן לעשות שימוש בקנאביס למטרות הנאה אולם, חלק קטן ממדינות העולם לקחו את השימוש בקנאביס צעד אחד קדימה ואפשרו לאזרחיהם להשתמש בקנאביס למטרות הנאה.

מדינות בהן מותר להשתמש בקנאביס למטרות הנאה

להלן רשימת המדינות שמאפשרות לאזרחים להשתמש בקנאביס למטרות הנאה באופן מלא עם מגבלות מסויימות:

  • קנדה: השימוש בקנאביס למטרות הנאה הוא מותר על פי חוק החל מאוקטובר 2018 לבוגרים מגיל 19 במרבית המדינה (באזור אלברט הגיל המינימלי הוא 18 ואילו בקוויבק 21 שנים).
  • אורוגואי: השימוש בקנאביס למטרות הנאה הותר בפראגוואי בשנת 2013. היתר זה מיועד רק לאזרחי אורוגוואי מגיל 18, השלטונות מגדלים את הקנאביס והוא נמכר באופן חוקי. ניתן לגדל עד 6 צמחים לשימוש עצמי.
  • גאורגיה (גרוזיה): ניתן להחזיק ולהשתמש בקנאביס למטרות הנאה אך, חל איסור על מכירה.
  • מקסיקו: השימוש והאחזקה של קנאביס למטרות הנאה הינו חוקי, גידול אפשרי עם רישיון אך, לא ניתן למכור. התרת השימוש בקנאביס בוצעה ע"י בית המשפט העליון של מקסיקו שקבע כי האיסור על גידול קנאביס לשימוש עצמי אינו חוקתי.
  • דרום אפריקה: שימוש, אחזקה וגידול של קנאביס להנאה הוא מותר על פי חוק.

מדינות נוספות עם תנאים מקלים

השימוש בקנאביס למטרות הנאה מותר במידה חלקית גם במדינות הולנד, ספרד ובמספר מדינות בארה"ב.

  • הולנד: המדינה מאפשרת צריכה ומכירה לחנויות יעודיות עם רישיון (קופישופ). קיימת אי הפללה על אחזקה של עד 5 גרם וגידול של עד 5 צמחים לא נאכף במידה ומדובר בגידול לשימוש עצמי.
  • ספרד: המדינה נוקטת במדיניות של אי הפללה. שימוש ואחזקה באזורים פרטיים לשימוש עצמי הינם מותרים. שימוש במקומות ציבוריים גורר קנסות וגם הגידול לשימוש עצמי מותר על פי חוק.
  • ארה"ב: השימוש בקנאביס למטרות הנאה בארה"ב הוא עדיין אסור על פי החוק הפדרלי. אולם, 18 מדינות, 2 טריטוריות ומחוז קולומביה מתירים את השימוש בקנאביס למטרות הנאה. מדיניות של אי הפללה קיימת ב13 מדינות נוספות ובטריטוריה אמריקאית נוספת.