תופעות הלוואי של קנאביס שלא שמעת עליהן

תפרחת קנאביס רפואי

קנאביס- הדור החדש של הרפואה:

 למעלה מחמישה עשורי מחקר על צמח הקנאביס הציגו ראיות רבות אודות סגולותיו הרפואיות.
הממסד הרפואי ברחבי העולם מכיר בתכונותיו התרפויטיות של הקנאביס ובחלופה הטבעית שהוא מציע לטיפול במחלות רבות שהרפואה הקונבנציונלית אינה מספקת להן מענה.
לשימוש בקנאביס עלולות להיות תופעות לוואי, עם זאת, לרוב הן זניחות ובמקרים רבים עדיפות על תופעות הלוואי של תרופות מרשם ומשככי הכאבים הממכרים.
קנאביס מציע מרפא ירוק, בעל תופעות לוואי זניחות שניתן להתגבר על רובן באמצעות התאמת זן הקנאביס לצורכו של המטופל. הכירו את רפואת הקנאביס החדשה:

  • מהן סגולותיו הרפואיות של קנאביס?
  • מהן תופעות הלוואי של שימוש בקנאביס?
  • האם ניתן להפחית את הסיכוי לתופעות לוואי של קנאביס?
  • האם קנאביס הוא חלופה לתרופות מרשם?

מהן סגולותיו  הרפואיות של קנאביס?

לקנאביס סגולות רפואיות רבות ובעיקר לרכיב -CBD, הרכיב שאינו משנה תודעה בצמח. בישראל ובמדינות רבות נוספות בעולם, ניתן לצרוך קנאביס לצרכים רפואיים באופן חוקי.עשרות מחקרים מהעשורים האחרונים, הציגו  ראיות  מדעיות אודות יעילותו של קנאביס לטיפול במחלות ובעיות רפואיות, ביניהן נמצא שקנאביס:

  • משכך כאבים
  • מונע התקפים אפילפטיים (קישור)
  • מונע והורג תאים סרטניים
  • נוגד דלקות
  • משפר איכות ועוצמת שינה
  • מסייע לאיחוי עצמות שבורות (קישור)
  • מעורר תיאבון
  • מפחית בחילות
  • מסייע לטיפול בחרדה ודיכאון
  • מסייע לחידוש והתפתחות תאי מוח.

היכולת לבודד את רכיבי הקנאביס ולהציע למטופלים מגוון סוגי קנאביס המכילים הרכב קנבינואידים משתנה, מאפשרת רפואה מותאמת אישית לבעיה הרפואית של הצרכן.
כך למשל לסובלים מאובדן תיאבון, מומלץ לצרוך קנאביס עשיר ב-THC, לעומת הסובלים מחרדה להם מתאים טיפול בקנאביס עתיר CBD.

מהן תופעות הלוואי של השימוש בקנאביס?

 קנאביס נחשב לתרופה בטוחה לשימוש. במחקרים אפידמיולוגיים שבוצעו באוכלוסיות גדולות, לא נמצא קשר בין שימוש בקנאביס למחלות כרוניות או מסוכנות.
עם זאת, השימוש בקנאביס אינו נטול תופעות לוואי. לרוב הן זניחות וחולפות מהר, אולם חקר הקנאביס עוד לוקה בחסר ובעיקר בכל הנוגע לאוכלוסיות רגישות (ילדים ,קשישים ונפגעי נפש) יש לנקוט משנה זהירות.
תופעות הלוואי השכיחות לצריכת קנאביס הן:  דופק מהיר, יובש בפה, עליה בתיאבון, סחרחורת, הפרעה בדיבור, עיניים אדומות ומגורות.
תופעות אלו לרוב מאפיינות צרכנים חדשים ולאחר זמן מה הן חולפות. תופעות לוואי נוספות- שיעול ופגיעה במערכת הנשימה (כשנצרך בעישון או אידוי), שינויים בלחץ הדם,פעילות מוגברת במערכת העיכול, פגיעה בזיכרון (בשימוש לאורך זמן), תחושת "היי", התמכרות (בעיקר בשל רכיב ה-THC) ובמקרים חריגים פסיכוזה.

האם ניתן להפחית את הסיכוי לתופעות לוואי של צריכת קנאביס?

בהחלט כן. מודעות גבוהה וצריכה נכונה יכולות "לעקוף" את תופעות הלוואי של קנאביס רפואי. כדי להפחית את הסיכוי לתופעות הלוואי או להתגבר עליהן כשהן מתרחשות, יש לשים לב ל-3 דברים:

  1. אופן הצריכה: ניתן להימנע מחלק מתופעות הלוואי, באמצעות צריכת קנאביס מותאמת. כך למשל למי שסובלים מבעיות עיכול, מומלץ לצרוך קנאביס באמצעות שמן קנאביס הנספג מתחת ללשון אל הגוף, מבלי לעבור דרך מערכת העיכול. לסובלים מקשיי נשימה, מומלץ להימנע מצריכת קנאביס בעישון.
  2. הרכב החומרים הפעילים: קיימים סוגי קנאביס רבים המכילים את החומרים הפעילים בצמח (קנבינואידים,טרפנים ופילבינואידים). אחוז הרכיבים ומינונם הם הגורמים להשפעת הקנאביס על הצרכן. עבור מטופלים המועדים להתמכרות, מוצע להשתמש בקנאביס עתיר CBD הרכיב שאינו משנה בצמח ואינו ממכר על פי ארגון הבריאות העולמי. עבור הסובלים מכאבים ומהפרעות תיאבון, מומלץ לצרוך קנאביס עתיר THC, הרכיב משנה התודעה שהינו משכך כאבים יעיל.
  3. קצב הצריכה: חשוב לצרוך את הקנאביס בהדרגה ובליווי רפואי. בעיקר עבור אוכלוסיות רגישות- קשישים, ילדים סובלים מבעיות נפשיות. יש חשיבות רבה למעקב הדרגתי אחר השפעות הקנאביס ודרך התגובה אליו.מעקב וליווי רפואי, יפחיתו את הסיכוי לתופעות לוואי וידעו להפחיתן אם יתרחשו.

האם קנאביס הוא חלופה לתרופות מרשם?

תופעת ההתמכרות לתרופות מרשם ומשככי כאבים,  גורמת לנזקים במיליארדי דולרים ומדאיגה מאוד את ארגון הבריאות העולמי הרואה בה מגפה.
העלייה במספר המשתמשים בקנאביס לצרכים רפואיים ברחבי העולם, הוכיחה כי הוא מהווה חלופה ירוקה.
ב – 2013, ערכה קופת חולים "מכבי " מחקר נתונים על 100 מטופלים שעשו שימוש בקנאביס לצרכים רפואיים. התוצאות הראו  ירידה של  30%  בשימוש בתרופות וירידה של 25% בשירותים רפואיים אחרים, בקרב מטופלים בקנאביס רפואי.
גם בארה"ב המגמה דומה- במחקר  שנעשה באוניברסיטת "ניו מקסיקו", ארה"ב, נבדקה השפעת הקנאביס הרפואי על 133 מטופלים הסובלים מכאב (20% מהם חולי סרטן).התוצאות הראו ירידה של 41% בשימוש במשככי כאבים וכן ירידה ממוצעת של בין 24%-26% בצריכת התרופות הכללית, לעומת התקופה שקדמה לשימוש בקנאביס רפואי. המטופלים גם דיווחו על שיפור של 75%-80% במדדי הכאב. מחקר של "אוניברסיטת ג'וריג'יה", ארה"ב שבחן את צריכת תרופות המרשם בין השנים 2010 ו-2013, מצא שמאז שאושר השימוש במריחואנה לצרכים רפואיים ב-17 מדינות בארה"ב, חלה ירידה חדה בהנפקת המרשמים לתרופות משככות כאבים, תרופות פסיכיאטריות ותרופות נוירולוגיות.